Op ‘n woordreis om kos te ontdek, saam met Niël Stemmet

Niel Ek het onlangs die geleentheid gekry om Niël Stemmet se nuwe boek, agter+blad, saam met ‘n paar gaste by ‘n glansgeleentheid in Langebaan te vier. Hier is my ervaring van die heerlike middag … in my eie woorde. Oordenkinge uit my eie ek, wat weet waarna ek soek. (Dankie vir jou insig Niël en dié woorde wat nou ook myne is, ons almal s’n is.) Ek pak my eetlus en my verbeelding in. My maag is leeg en my siel is honger. Hiér sit ek aan Isabella Niehaus se langtafel op die duin in Langebaan. Mes en vurk ferm in ‘n klemgreep. Ek is gereed vir die gastronomiese reis. My eindbestemming is erfeniskos, smake wat stories uit ons volk se geskiedenis oproep, geure wat ons moet koester en resepte wat ons bewaar vir ons kinders se kinders. My vervoer soontoe? ‘n Verbeeldingsvlug saam met ‘n über-talentvolle woordkunstenaar wat uit skynbaar niksseggende letters ‘n pragtige brug bou, na die wese van sy filosofiese uitkyk op kos. Ek sien soos hy sien, met woorde. Nie myne nie, maar syne. Ek reis op die wind wat vol woorde is, Niël Stemmet se eie neergepende woorde, oor woorde. Die gasvroue, Isabella Niehaus en Marinda Engelbrecht, sit die hoofgereg voor. Die kleurvolle borde kos se geure is onweerstaanbaar. In een van Niël agterblad-rubrieke in die tydskrif, Tuis het hy geskryf dat ek myself kan stil maak met woorde. En hier sit ek nou – tussen mense wat lag, gesels, wyn drink – en ek probeer stil raak in die teenwoordigheid van die kos voor my. Niël inspireer my om oor elke proetjie na te dink … met mý woorde. Niël moedig die gaste aan om maar solank weg te val terwyl hy uit sy nuwe boek, agter+blad voorlees. Daar word egter maar min geëet, want sy woordreis na die lekker ou dae en gister se saamkuier om kreunende tafels vol spys en drank – erfeniskos die fokus hiér – boei hulle selfs meer as die honger, in hierdie nostalgiese oomblik. En dan dink ek aan die manier hoe hy homself op sy blog bekendstel: “Vandag, eintlik nog altyd, het ek idees oorgedra aan ander, resepte, stories, vertellings, omdat ek glo dat kinders stories moet ken en moet weet waar die tradisie van erfeniskos vandaan kom.” ’n Beskeie woordkeuse vir ’n man met ’n CV wat selfs wêreldberoemde kospersoonlikheid, Jamie Oliver, sal laat bloos. Hy het meer as 25 jaar ervaring in die restaurant- en gasvryheidsbedryf. Niël is ook ’n binnenshuise ontwerper, versamelaar en kurator. Maar woorde en kos bly Niël se groot liefdes en ’n kombinasie van dié twee, is beslis ’n resep vir honger word. Hoekom spreek Niël se skryfwerk op só ‘n intieme vlak met mense? Hiér is my teorie … Wanneer dit voel of die sekondewyser besig is om spoed op te tel, wat het ons anders as kosbare herinneringe om ons te vertroos? Ons het kos, lieflike onthoukos, wat ons met warmte en nostalgie omhels, wanneer die wete dat ons broos en sterflik is, ons in die gesig staar. Koesterende kos is ons tydmasjien waarmee ons na gister kan reis, oor môre kan droom. Kos. ‘n Oomblik se wonder. ‘n Paar kort minute van grootoog-ekstase. Elke hap is ‘n euforiese reis na feillose liefde, onbeskryflike vertroeteling, en amper-heilige betekenis. Ná elke mondvol hunker ons na nog, maar dan volg die ontnugtering wat te gou gekom het. ‘n Vurk krap skril op kaal keramiek. Die bord is leeg. En só is die lewe ook. Onbeskryflik fenominaal, maar vlietend soos ‘n pragtige verskietende ster, is dit hopeloos te vinnig verby. Só vinnig was my lieflike middag aan die langtafel ook verby. Isabella, modekenner, outeur en spysenier het haar pragtige huis – wat sy baie beskeie haar khaya noem – vir dié onvergeetlike geleentheid beskikbaar gestel en het saam met Marinda, bekende regisseur en onthoukok van die eerste seisoen van Kokkedoor, die kospotte beman. Niel 1 Niel 2 Niel 3 Niel 4 Niel 5 (2) Niel 5 Niel 7 Niel 8 Niel 9 Niel 10 Niel 11 Niel 12 Niel 13 Niel 14 Niel 15 Niel 16 Niel 17 Niel 18 Niel 19 Niel 20 Niel 21 Niel 22 Niel 23 Niel 25 Niel 26 Niel 27 Niel 28

Standard

Leave a Reply

